Grafisch vormgeven en Gimp
Lijkt het leuk wat meer te doen met tekenprogramma’s?Dat kan in periode 4 in plaats van programmeren!
Ongeveer 2 uur in de week.
Wil
je meedoen scoor dan even:
de
GIMP (gimp.org) en de GTK-pakketten als je onder windows werkt,
en
inkscape (Inkscape.org),
en
installeer.
De
Gimp is een open source pixel georiënteerde (rastergraphics of
bitmaps) tekenomgeving (GIF,JPG en zo)
Deze
programma’s werken even goed onder Linux, sterker nog ze zijn
onder Linux ontwikkeld.
Je
zou kunnen denken dat de GINP een imitatie van Photoshop is, maar dat
is niet waar. De GIMP is ontwikkeld voor de filmindustrie, films
zoals Shreck waar de opnames worden gemaakt met mensen en daarna
worden getekend. De GIMP kan dus 25 plaatjes per seconde bewerken.
Het
verschil merk je ook bij het opstarten, het programma draait in een
ander venster dan het te bewerken plaatje. Als je werkt met 2
monitoren kun je dus het plaatje veel groter en gedetailleerder in
beeld hebben dan de gereedschapkist.
Inkscape is een open source vector georiënteerde tekenomgeving.
Het verschil en de overeenkomsten tussen deze benaderingswijze zal uitgebreid aan de orde komen in de lessen.
In
het kort komt het erop neer dat je een plaatje als een raster van
pixels kunt beschrijven, dat heeft voordelen, bij bijvoorbeeld foto’s
en andere meer analoge afbeeldingen.
Vectorgraphics
zijn verschaal baar, de lettertypes in word zijn bijvoorbeeld
schaalbaar, je zou er niet aan moeten denken dat een letter dat niet
zou zijn kijk maar:
Q
wordt dan Q
of
Hoewel de compressietechnieken die gebruikt worden in GIF, JPG en PNG erg goed zijn is in het algemeen een vectorplaatje kleiner en toch scherper.
Naast
het werken met grafische programma’s, gaan we ook eens anders
(technisch en estetisch) kijken naar de opmaak van webpagina’s
(HTML,PHP) lettering, logo’s en huisstijlen.
Waarbij
de verschillende (on)mogelijkheden om beelden weer te geven in GIF,
JPG, PNG, SVG en XML aan de orde komen.
Vanzelfsprekend ben je vooral bezig met het maken en bewerken van plaatjes, Het ICT-lyceum is geen kunstacademie, dus zal de technische vaardigheid belangrijker wegen dan de artistieke.
Bij
fotoshoppen (fotobewerken in het algemeen denken we direct aan de
FeauteauF*ck van geenstijl.nl die berucht en beroemd is. Toch blijkt
er ook vaak veel vakmanschap uit veel kleinere projecten
De
kleinst mogelijke afbeelding is 1x1 pixel, nauwelijks zichtbaar. Maar
veel gebruikt.
Omdat
in HTML een plaatje een object is met een instelbare grootte is het
praktisch om een doorzichtig plaatje van 1x1 pixel te hebben omdat je
daarmee dingen op hun plaats kunt duwen.
Een
ander bescheiden meesterwerkje is het zogenaamde favicon, een plaatje
van 16x16 pixels dat in de browser voor http komt te staan.
En
dat brengt ons bij icoontjes in het algemeen, knoppen en kaders.
Kleine
afbeeldingen die als achtergrond getegeld worden.
En
wat te denken van de mousepointers…
Allemaal
kleine bitmapjes die ooit door iemand ontworpen en gemaakt zijn.
Vaardigheden:
Gimp
Penselen
en kleuren
Vormen
selecteren
Kleuren
selecteren
Magic
wand (toverstafje selecteren)
Snijden,
maskeren
Stempelen
Vervormen
Hulplijnen
en rasters
Modi,
bestandsformaten.
Lagen
Kleuren
beperken
Formaat
beperken
Achtergrond
doorzichtig maken
Inkscape
Letteren
Als keuzeonderwerpen kun je nog verdergaan met GIF-animatie en HTML-mapping (klikbare plaatjes maken…
Niet
aan de orde komen flash animaties (voornamelijk omdat flash duur is)